söndag 21 september 2008

Höstkort / Autumn photos

Tog endel bilder idag när jag var ute på Hissö med Kellie och Folke, dessvärre var Kellie med på fel sida ön - dvs där ljuset kom från fel håll så jag får satsa på kort på henne en annan dag.

Kellie hoppade, skuttade och plaskade i vattnet som om det inte fanns någon morgondag. Jag höjde ribban lite med Folkes vattenapportering, han fick sitta och lämna av lite längre upp på land och fick även ngt svårare markeringar i vass och dyl. När Folke had simmat sig halvtrött och jag tyckte det var färdigtränat gick vi tillbaka till bilen med Kellie där hon fick en grisknorr att gnaga på iaf de första 2 minuterna Folke och jag var borta.

Vi gick ett varv runt Hissö - tar lite över en timme - och tränade stoppsignal och fjärrdirigering. Stoppsignalen är klockren - fjärrdirigeringen börjar komma så smått.
Har tränat in stoppsignal när Folke sprungit genom att kasta dummy eller dyl. samtidigt som jag blåser, Folke har fattat detta snabbt och vi har så smått börjat utöka avståendet där jag blåser, nu har jag även börjat fördröja kastet och berömmer när han står still.

Jaktträningen igår var väldigt givande, åkte kl.9 och var hemma runt 16. Folke slocknade i sin nya säng och jag på soffan.

Vi fokuserade mycket på sökträning igår - jag som bara gått brukssök fick totalt tänka om, ingen avvallning här inte och ett annat tankesätt än det som presenterades när jag gick sök med Kelie för många år sedan.

Folke har stenkoll på dummyn.

Ska testa detta i veckan tänkte jag - gå på en stig och slänga dummies till höger och vänster om vartannat för att lära in att "därute ligger 1st dummy". Jag gillar tänket att man har tre sökzoner - 1 svår, en medel och 1 lätt. Först skickar man hunden (förutsatt att denne vet vad sök är) på sök i den svårare zonen...om den skulle tappa motivationen där och inte hitta ngt skickar man snabbt som attan in den i ett sök i medelzonen, hittar den inget där skickar man den i den lätta zonen (där de ligger fullt synliga) . Riktigt clever! Me like!

Annars försöker jag ta det rätt lugnt med Folkes träning - tränar mycket men försöker att inte slänga in allt för mycket nya moment...kör rätt basic.

Kelie har bytt foder och äter numera samma som Folke - Magnussons Junior. Hon har gått på antibiotika i månadervis för sina eksem och har varit usel i pälskvalite, ullig och hemsk. Under senaste antibiotikakuren bestämde jag för att testa att ge östrogen och att byta foder - har även givit viacutan. Nu är hon superfin i pälsen, har ingen klåda och avföringen ser fin ut vilket jag tolkar som att magen funkar ok utan Hills ID. Sedan är hon pigg som aldrig förr, busig som synden och väldigt på. Om det är östrogen eller byte av foder har jag ingen aning om men vad det än är så fortsätter vi på den här vägen ett tag till iaf.

Kellie har även fått en ny svviiiindyr medicin, smärtstillande. Hon har fått smärtstillande sedan en tid tillbaka men förra gången vi var hos vet. tyckte han att jag skulle testa den hon käkar nu då den smakar lever och är som godis samt är skonsammare.

Lever my ass hälsar Kellie. Hon är en sann biscuitwhore och kan skilja godis från "godis"... så nu trycks det dyra "godiset" in i riktig leverpastej varenda dag ... så kära Metacamtillverkare jag vet inte i vilket land som lever smakar som era tabletter men det är inte i Sverige iaf - så jag hoppas att det inte är den obefintliga leversmaken som gör dem så fasligt dyra.

Inga kommentarer: