fredag 19 september 2008

Jaktträning

Imorgon lördag - mmm....sovmorgon va skönt...nä just det ja...jag är ambitiös hundägare och ska upp i ottan för att rasta hund och sedan ta bilen och köra på jaktträning.
Ska bli spännande....Folke och jag har tränat stoppsignal och höger/vänster.
Som tidigare nämnt har jag ju haft endel problem med att komma på bra ord för dirigering då höger/vänster inte är min starka sida ... tänkte att jag kunde ju använda links - som är tyska för vänster...bra kommando med alla ljud i som är bra....det föll ju på sin egen orimlighet kom jag på efter att ha testat det i praktiken...kan jag inte vänster på svenska utan att tänka efter...så kan jag inte heller vänster på tyska utan att tänka efter (vilket en lätt förvirrad Folke har fått erfara).

Så, för att överlista mitt handikapp (som för övrigt ligger i släkten) kom jag fram till att jag behöver två sammanhängande ord och valde "go" för vänster (var tvungen att tänka efter en bråkdel aven sekund där ja) och "fetch" för höger (uteslutningsmetoden - ingen större tankekraft).

Solklart att komma ihåg "go fetch" - i ordningen man säger det blir det självklart att vifta med vänster arm för go och höger för fetch...utan att tänka i vänster/högerterminologi.

Folke är riktigt duktig - testade stoppsignal på honom et par gånger längre ut och även att dirigera och han fattade...woohoo.

Jag har även fått hybris och anmält oss till ett working test....datum är hemligstämplat!

Inga kommentarer: