söndag 15 juni 2008

Showresult - BIS2!!!!!!!!!!!! SSRK Gränna 20080615/ Also in English



Idag var vi i Gränna på SSRK-utställning - Boss tog cert och blev BIM och Folke blev BIR-valp över tiken och BIS2Valp!!!!!!!

Boss passade bort ett BIR trots att jag slet som ett djur, fick honom ur pass ett par varv i individuella bedömningen men i BIR-et gick det bara ett par steg sen var BosseKamel (har iiiiinga pucklar bosse kamel har inga pucklar...) tillbaka, domaren säger till tikägaren "Där hade du tur, hade han travat hade han fått BIRet" ...jaja...sånt som händer - fick mycket bra kritik (som Boss matte har så inget jag kan dela med mig av) och certet vi var ute efter.

Lite frustrerande dock då Boss stod som en klippa utanför ringen, gick ur pass med en gång när jag korrigerade och var väldigt följsam. Inne i ringen var han rent bedrövlig att få ur pass, i individuella bedömningen fick jag tillräckligt mycket tid men i BIRet fick vi två varv (vilket är mycket bara det) och jag fick bara Boss ur pass ett halv – helt sanslöst…korrigera…trav trav…hopp-galopp och passgång igen…i en oändlig repris.
Så nu ska vi träna ÄNNU mer och så hoppas ja att han e lika besvärlig utanför ringen som idag så jag får chansen att fixa till det tills det är skarpt läge igen.

Folke däremot ingav inte mycket hopp utan för ringen, ville inte bli uppställd, hade tankarna på annat håll och skuttade och hade kul. Tränade ändå en del och proppade honom full med köttbullar när han gjorde rätt (första introduktionen av godis i träningssammanhang) och hade ett par strangers att gå igenom honom.
Inne i ringen frågade domaren hur gammal han var och jag svarade ”6,5 månader, första utställningen och det enda målet är att han ska ha roligt i ringen”…domaren var helt underbar…. mina kompisar berättade senare att Folke stod och viftade på svansen när domaren kollade tänderna,, stod fint när han kollade testiklarna och jag fick flytta tassarna precis som jag ville vid ställandet.
Vi fick springa i cirkel och i triangel…och han sprang som en gud! Han flöt vid min sida i ett underbart trav.
BISet var en repris av BIRet och jag kan inte fatta att:

1) han uppförde sig så bra
2) han pallade en hel dag på utställning och ändå lysa i stora ringen
3) domaren plockade ut oss i BISet (han tackade flatten framför mig och som curlyägare är man van att bli avtackad så jag rätade på mig och förväntade mig en avtackningshand…men ingen kom…weeeeh!)
4) han är ljuvligt mysig och dessutom snygg OCH miiiin!!!!!

Folkes Kritik.
Domare: Karl-Erik Johansson
Glad och vänlig välutvecklad valp. Mycket vackert huvud, mörka ögon, bra uttryck, bra bett, vacker hals och rygg, bra kropp för åldern, bra vinklar, rör sig mycket bra, lovande päls.
Bästa Valp!



First Dog-show for Folke today at the Swedish Spaniel and Retriever Club Show in Gränna. He went BOB Puppy and BIS2-puppy! I also showed Boss who won the challenge – next challenge and he’ll be a Swedish Show Champion (SUCH).

Folke didn’t give me much to expect when practising at the show grounds, he constantly moved his legs when being stacked so I had planned to use bate instead, his mind was completely blocked by all the impressions around him (scents, barks, other dogs etc) which was a perfect environment to practice in really, and he was on two feet more than four when running. Practiced quite a bit, ignoring him when he played up and stuffed him with meatballs when doing right. Seems like the meatballs did the magic.
Once in the ring the judge asked me how old he was and I said “ 6,5 months old and his first show so the only aim for the day is that he has a fun time in the ring”…the judge was a really sweet man (and no I actually don’t think this one was gay to be honest).
My friends told me afterwards that Folke wagged his tail as the judge looked at his teeth, he didn’t mind the judge going through him, checking for his testicles and he let me stack him just the way I wanted.
The judge had us run in a triangle and a circle…Folke ran like a God! He was flowing next to me, it was just pure harmony and the best feeling I’ve had this far when it comes to handling.
The BIS was a re-run of the BOB and I just can believe that:

1) he behaved so well at his first show.
2) he managed a whole day at the show grounds and still had so much to give in the BIS.
3) the judge pulled us out in the BIS (he thanked the flatcoated in front of us and as a curly owner you’re used to the “thank you for today” hand so I stood up and I even think my hand was half way out when he just walked past…weeeh!)
4) he is so adorable, cuddly and on top of that good looking…AND he is mine!!!!

Folke’s critics:
Judge: Karl-Erik Johansson
(translation done by me)
Happy and friendly well developed puppy. Very nice head, dark eyes, nice expression, correct bite, beautiful neck and topline, good body for his age, well angulated, moves very well, promising coat. BoB Puppy!

2 kommentarer:

Victoria sa...

GRATTIS!!!!!!!!!!!!!

Så himla roligt:D


Ska ändra o länka till er nya adress...

Anonym sa...

Återigen Grattis och tack för en trevlig dag i Gränna! =) Får vi träna någon gång innan Tvååker med så vi påminner våra små vänner, iaf Inez som det var jättenyttigt för.